min pappa i tidningen...



Min pappa är med i Hallandsposten igen som många gånger förr =)



Konstnär bygger ateljé och galleri

Konstnären Lennart Nilsson bygger ett nytt hus med utställningslokal
 och ateljé bredvid sin villa i Örnabäckshult.

Lennart Nilsson dyker upp ur ett hål i marken med spaden i högsta hugg
medan en grävskopagräver för fullt på en annan del av tomten.

- Jag kan inte bara sitta och måla och titta på, förklarar konstnären som
 i det här sammanhanget kallar sig allsysslare och ser fram emot
 att bli hantlangare när grunden ska gjutas.

Nybygget omfattar 92 kvadratmeter i en separat byggnad
bredvid villan som han lät uppföra 1981.

-Det ska bli ateljé med utrymme för att visa konst. Mer ateljé än galleri,
 men så stort att man ska kunna hänga tavlor. Jag ska ha gästartister ibland, säger han.

- Det blir en trevligare arbetsplats men framför allt är det för
 att jag ska kunna ta emot besökare bättre.

Ett rum i den vinkelformade byggnaden blir ramverkstad med maskinparken
 han tog över från Lennart Möllers nedlagda ram- och konstbutik. Med öppen verksamhet.


- Det ska bli bra för jag har ritat huset själv.

Bygglovet innebar inga problem och sedan någon vecka pågår grävarbetena.
Entreprenören har fyllt upp ett par meter med grus i det lite sanka området.
Här ska gjutas en bottenplatta.

Dessutom blir det bergvärme från ett 150 meter djupt hål som förser båda husen.

Bygget är kostnadsberäknat till 900 000 och Lennart Nilsson köpte redan
 för ett par år sedan in granntomten, som han låtit slå i hop med villatomten.

- Den gamla ateljén på övervåningen med snedtak är bra,
men det finns ingen plats att hänga tavlor.
 Nu blir den lekrum till tvååriga Isabelle och sexårige Philip.

Just nu är barnen med deras mor Bibing i hennes hemland Filippinerna
och provbor i den nybyggda stuga som Lennart Nilsson också ritat.
 Belägen bredvid hennes föräldrars hus.

- Vi har planterat 550 kaffebuskar och jag ska väl ner efter 18 månader
när det är dags att skörda, säger han.


- Det finns duktiga konstnärer på Filippinerna. Kanske bjuder jag in några att ställa ut här.

Nybygget på hemmaplan ska bli klart till hösten. Dessförinnan deltar han i en utställning
med kollegerna Jussi Taipalainen, Jussi Raatevaara och Stig Jacobsson
 i en tom lokal på Storgatan i fyra dagar över Kristi himmelsfärdshelgen i regi av Rotary.

- Vi är väldigt olika som personer och målare. Men det är roligt ändå,
vi har samma intresse. Alla är autodidakter.

Till våren nästa år ska han ha en egen utställning i Oslo.

Foto Jan Bergman [email protected]

Kommentarer

Här gör du mej glad:

Please enter your name:
Kom ihåg mig?

Your E-mail: (publiceras ej)

Your own blogadress:

Make a comment:

Trackback
RSS 2.0